Tjejers Drömbyxor! ♥

Hejsan!
Hittade denna roliga sak!




De här byxorna behöver man som kvinna inte ta av sig för att kunna kissa.
De är en av byxmodellerna i projektet X-front som ska öka jämställdheten.
- Jag tror inte att alla kommer att använda dem, men nog finns det en marknad, säger Heidi Lunabba, en av konstnärerna bakom byxan.

Dagens byxor gör det omöjligt för kvinnor att stå upp och kissa. Det var något som en grupp konstnärer på Malmö fria kvinnouniversitet reagerade på och började arbeta med under förra hösten.

Längre dragkedja

Nu visas projektet upp – på ett museum i Finland.
– Det finns olika prototyper, de jag har gjort har en dragkedja som är mycket längre än på vanliga jeans, annars ser de likadana ut. Det finns också extremare varianter, säger Heidi Lunabba till KVP.se.
Hon är en av de konstnärer som jobbar med projektet och var den som presenterade idén för Designmuseet i Helsingfors. De blev väldigt intresserade och mellan juni och slutet av september är projektet nu utställt där.
Ovilja att förstå

Enligt Heide Lunabba har utställningen fått väldigt positiv kritik från många besökare, framförallt kvinnor.
– Men mediereaktionen har varit blandad. Dels skrivs det sakligt om den, dels finns det en ovilja att förstå. Det har varit lite grann förlöjligande, säger hon till KVP.se.
Att kvinnor ska sitta medan män står när de gör sina behov är en kulturell konstruktion, säger Heide Lunabba.
Enligt henne ska byxorna bland annat kunna användas ute i naturen, där toaletter saknas, men med tanke på de köer som brukar uppstå utanför toaletter på uteställen kan det finnas stora möjligheter.
– Men det beror på sammanhanget, det är inte så kul att ha rumpan bar var som helst, säger Heidi Lunabba till KVP.se.




Tha Byxor!
TADAAA!
Skulle faktiskt kunna tänka mig att använda dem.
Skulle ni kunna tänka er använda såna byxor? ♥



♥Små Snälla Kommenterer♥
Postat av: VERRA!! :D

Nej, jag skulle inte göra det >////< Vad pinsamt!! Vda skulle "Simon" säga?

2009-10-03 @ 10:11:06
Postat av: Rebecca

Hej! Jag har ett STORT problem med att bestämma mig för om jag ska vara blondin eller brunett. Och nu behöver jag DIN ÅSIKT. Gå in på min blogg och se bilder på båda alternativen och rösta! Tack på förhand! :)



Kram

/Rebecca

2009-10-04 @ 15:20:38
URL: http://beccibabe.blogg.se/
Postat av: Jennifer

ganska smart men jag vet inte om jag skulle använda dem!

2009-10-04 @ 18:15:23
URL: http://jennifernorsander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0